×
جدیدترین خبرها

یاداشت/ فاطمه تاج‌آبادی
نقض فاحش حقوق کودکان توسط ارتش رژیم صهیونیستی

  • کد نوشته: 2004
  • ۲۴ آبان
  • ۰
  • کشتار کودکان در جنگ شایع ترین اقدام ناقص حقوق کودکان از جمله حق حیات می باشد که متاسفانه رژیم اشغالگر قدس با حملات متعدد و پیاپی به مناطق مسکونی، بیمارستان‌های غزه و.... باعث از بین رفتن امنیت جانی و روانی بسیاری از کودکان گشته و با محروم نمودن کودکان در زمینه‌های غذا، دارو، بهداشت ، آب و..... حق حیات کودکان را که اصلی‌ترین و برترین حق انسانی می‌باشد با خطر مواجه کرده است.
    نقض فاحش حقوق کودکان توسط ارتش رژیم صهیونیستی

    گروه دادبان عدالت_ فاطمه تاج‌آبادی وکیل پایه یک دادگستری؛ از جمله مهمترین حقوق طبیعی هر انسانی به ویژه کودکان، حق بر حیات می‌باشد. این حق که پایه و اساس تمام حقوق بشری به شمار می‌رود و سایر اقسام حقوق بشر مقرر شده را نیز می توان از ابزارهای موجود جهت حفظ حق حیات دانست؛ حق بر حیات در آموزه‌های دین اسلام و اسناد بین المللی مورد اشاره و تصریح قرار گرفته است.

    تجاوز به این حق و نقض آن از دهه‌ها قبل توسط رژیم اشغالگر قدس در غزه صورت پذیرفته و بعد از گذشت سال‌ها همچنان تداوم داشته و ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد . این موضوع در حالی است که از جمله مهمترین اصول انسانی حاکم بر جنگ‌ها ، اصل تفکیک یا تمایز بین نظامیان و غیر نظامیان می‌باشد و حسب اسناد بین‌المللی از حمله به غیر نظامیان می‌بایست اجتناب نمود.

    اسناد متعددی در حقوق بین الملل ، به حمایت از کودکان در مخاصمات مسلحانه پرداخته اند.

    بخشی از این اسناد که می‌توان آن ها در دسته حقوق بین‌الملل بشردوستانه جای داد؛ کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو مصوب ۱۹۴۹ و پروتکل‌های الحاقی مصوب ۱۹۷۷ می‌باشد.

    کنوانسیون چهارم ژنو اولین سند بین‌المللی بود. به صراحت برای حمایت از کودکان در خلال مخاصمات مسلحانه، در آگوست ۱۹۴۹ و بعد از جنگ جهانی دوم مصوب گردید؛ در مواد متعددی از جمله ماده۲۳، ۲۴،۵۱،۶۸ به حق حیات کودکان تاکید داشته است. در پروتکل‌های الحاقی به کنوانسیون ژنو نیز مواد متعددی از جمله ۶۹, ۷۰,۷۷ بر حمایت ویژه از کودکان تاکید دارد.

    ماده ۷۷ پروتکل اول الحاقی که طی چندین بند به حمایت از کودکان پرداخته است؛ در بند اول مقرر نموده: کودکان باید مورد احترام خاص قرار گیرند و در برابر هرگونه حمله غیرمحترمانه حمایت شوند. طرفین مخاصمه باید مراقبت و کمکی را که کودکان، خواه به دلیل سن و یا به هر دلیل دیگری به آن نیاز دارند برای آن‌ها فراهم نمایند.

    در سوی دیگر اسناد بین‌المللی که می‌توان آنها را در زمره اسناد حقوق بشر بین‌المللی دسته‌بندی نمود؛ به صورت ویژه موادی اختصاص به حمایت از کودکان در مخاصمات مسلحانه؛ دارد.

    ۱. در اعلامیه حقوق کودک مصوب ۱۹۵۹؛ اصل ۸ مقرر نموده است که: کودکان باید در هر شرایطی جزو اولین کسانی باشند که از حمایت و تسهیلات بهره‌مند گردد؛ بدیهی است که این اصل در زمان مخاصمات مسلحانه به طریق اولی بایست رعایت گردد.

    ۲. کنوانسیون حقوق کودک مصوب ۱۹۸۹؛ طبق ماده ۳۸ کنوانسیون حقوق کودک، کشورهای عضو کنوانسیون باید به مقررات حقوق بشر دوستانه در زمان مخاصمات مسلحانه که مربوط به کودکان می‌شوند ، احترام بگذارند.

    در ماده ۶ کنوانسیون مذکور نیز به حق حیات کودکان پرداخته و تمام کشورهای عضو را پایبند به رعایت حق حیات کودکان دانسته‌اند.

    ۳. اعلامیه جهانی بقا، رشد و حمایت از کودکان مصوب ۱۹۹۰: در ماده ۸ اعلامیه مذکور بر ضرورت حمایت و حفاظت از کودکان در شرایط خشونت مسلحانه و اتخاذ اقدامات موثری برای ممانعت از درگیری و خشونت، ایجاد امنیت و صلح و اتخاذ تدابیر ویژه جهت کمک به کودکان متاثر از مخاصمات در شرایط تداوم مخاصمات مسلحانه تصریح می کند .

    کشتار کودکان در جنگ شایع ترین اقدام ناقص حقوق کودکان از جمله حق حیات می باشد که متاسفانه رژیم اشغالگر قدس با حملات متعدد و پیاپی به مناطق مسکونی، بیمارستان‌های غزه و…. باعث از بین رفتن امنیت جانی و روانی بسیاری از کودکان گشته و با محروم نمودن کودکان در زمینه‌های غذا، دارو، بهداشت ، آب و….. حق حیات کودکان را که اصلی‌ترین و برترین حق انسانی می‌باشد با خطر مواجه کرده است.

    انتهای پیام/

    5/5 - (1 امتیاز)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *