×
جدیدترین خبرها

یادداشت/ محسن رضایی
ساعت صلح جهانی همزمان با نسل‌کشی در غزه

  • کد نوشته: 2240
  • ۱۲ دی
  • ۰
  • ۳۱ دسامبر روز «ساعت صلح جهانی» است. هر سال از ساعت ۱۱:۳۰ شب ۳۱ دسامبر تا ۱۲:۳۰ بامداد صبح اول ژانویه ساعت صلح جهانی است. به امید رسیدن به دنیایی بدون جنگ.
    ساعت صلح جهانی همزمان با نسل‌کشی در غزه

    گروه دادبان عدالت_محسن رضایی؛ ۳۱ دسامبر روز «ساعت صلح جهانی» است. هر سال از ساعت ۱۱:۳۰ شب ۳۱ دسامبر تا ۱۲:۳۰ بامداد صبح اول ژانویه ساعت صلح جهانی است. به امید رسیدن به دنیایی بدون جنگ.

    صلح واژه‌ای است که احترام بسیاری دارد. این احترام به حدی است که در مقدمه منشور ملل متحد «محفوظ داشتن نسل‌های آینده از بلای جنگ» و «زیستن در حال صلح با یکدیگر» به عنوان اهداف اصلی تأسیس سازمان ملل مطرح شده است. در همین حال، ماده ۱ منشور ملل متحد یکی از مقاصد ملل متحد را «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» عنوان کرد. دلیل این تأکید بر صلح نیز در همان مقدمه منشور ملل متحد آمده است، جایی که به «حیثیت و ارزش شخصیت انسانی» و ایجاد «شرایط زندگی بهتر» اشاره می‌کند. بنابراین، گزاف نیست اگر بگوییم ایجاد صلح و زیستن در صلح مهم‌ترین آرمان بشریت و نهاد‌های جهانی است. از همین رو، در تقویم جهانی ۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح است و هر سال از ساعت ۱۱:۳۰ شب ۳۱ دسامبر تا ۱۲:۳۰ بامداد صبح اول ژانویه نیز «ساعت صلح جهانی» است.

    با این وجود، سوال‌های مهمی در این خصوص وجود دارد. آیا جهان امروز شاهد صلح است؟ پاسخ این سوال قطعاً منفی است. شاهد این موضوع نیز اظهارنظر دو روز پیش دبیرکل سازمان ملل متحد است. آنتونیو گوترش روز پنجشنبه در پیامی ویدئویی گفت: «۲۰۲۳ سال رنج و خشونت عظیم بوده است. بشریت رنج می‌کشد.» گوترش با بیان اینکه مردم به دلیل فقر و گرسنگی فزاینده با شرایط سخت مواجه هستند، افزود که تعداد جنگ‌ها و بی‌رحمی‌ها در حال افزایش است و اعتماد کاهش یافته است.

    اما سوال مهم دیگر این است که چرا صلح دور از دسترس بشریت شده و جنگ‌ها در حال افزایش است؟ به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل در این خصوص، عملکرد قدرت‌های غربی است. اوکراین و غزه دو نمونه زنده از عملکرد قدرت‌های غربی است که صلح را قربانی منافع خود و منافع صهیونیست‌ها کرده‌اند. با این حال، آنچه در غزه می‌گذرد علنی‌ترین و عریان‌ترین صحنه‌هایی است که نشان می‌دهد صلح نه تنها اولویت قدرت‌های غربی نیست بلکه حتی از ایجاد صلح نیز جلوگیری می‌کنند.

    حدود سه ماه از جنایت همه‌جانبه صهیونیست‌ها علیه باریکه غزه می‌گذرد. طی این مدت، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در غزه اتفاق افتاد. بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ فلسطینی شهید و بیش از ۵۶ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. ۷۰ درصد شهدا و زخمی‌ها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، دو گروهی که باید در هر جنگی از بمباران در امان باشند، اما صهیونیست‌ها به صورت ارادی و آگاهانه آن‌ها را در باریکه غزه مورد هدف قرار می‌دهند.

    با وجود این، شورای امنیت تاکنون موفقیتی برای متوقف کردن جنگ صهیونیست‌ها علیه باریکه غزه نداشته است، زیرا آمریکا مانع تصویب هر گونه قطعنامه‌ای برای توقف جنگ شده و رسماً از جنایت صهیونیست‌ها دفاع می‌کند و به طر مضحکی نسل‌کشی مردم غزه را مصداق دفاع مشروع تعریف می‌کند. با این وضعیت، فردا در حالی قرار است ساعت صلح جهانی گرامی داشته شود که رژیم صهیونیستی همچنان به بمباران غزه ادامه می‌دهد.

    انتهای پیام/

    5/5 - (1 امتیاز)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *