×
جدیدترین خبرها

در نشست بررسی «مشارکت شهروندان در انتخابات و چالش‌های آن» مطرح شد؛
زیباکلام: میزان التزام به اسلام، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی چگونه در شورای نگهبان ارزیابی می‌شود؟/ خضریان: نفی سیاست‌ورزی رفاقتی و اصلاح چرخش نخبگان مشارکت را افزایش می‌دهد

  • کد نوشته: 2279
  • ۲۶ دی
  • ۰
  • زیباکلام گفت: یعنی چه که میزان التزام به ولایت فقیه، اسلام و مذهب شیعه را در شورای نگهبان می‌سنجند و بعد می‌گویند فلانی التزام ندارد؟ چگونه می‌سنجند؟ دستگاه ولایت‌سنج دارند و آن را به کاندیدا وصل می‌کنند تا مشخص شود چقدر التزام دارد؟ این‌ها چه مبنایی دارد؟
    زیباکلام: میزان التزام به اسلام، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی چگونه در شورای نگهبان ارزیابی می‌شود؟/ خضریان: نفی سیاست‌ورزی رفاقتی و اصلاح چرخش نخبگان مشارکت را افزایش می‌دهد

    به گزارش گروه دادبان عدالت، نشست بررسی «مشارکت شهروندان در انتخابات و چالش‌های آن» رو گذشته ( دوشنبه ۲۵ دی ماه) در کانون وکلای دادگستری مرکز با حضور آقایان محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، صادق زیباکلام استاد دانشگاه، علی خضریان نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شهاب طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان برگزار شد.

    باهنر: دنبال تحول هستید در انتخابات شرکت کنید

    محمدرضا باهنر در ابتدای این نشست با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در مورد مشارکت پرشور مردم در انتخابات، گفت: رهبر انقلاب امسال خیلی زود مسأله انتخابات را با چهار مقوله مشارکت،رقابت،سلامت و امنیت کلید زدند و همه مردم را برای حضور پر شور در انتخابات دعوت کردند.

    وی مشارکت را مهمتر از نوع انتخاب خواند و یادآور شد: در انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۸درصد و در مجلس شورای اسلامی ۴۲ درصد، میزان مشارکت را داشتیم. البته میزان مشارکت در کشورهای مختلف متفاوت است و در برخی کشورها میزان مشارکت ۲۰درصد است و این مطلوب آنهاست.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون میزان مشارکت به مشروعیت تعبیر می‌شد، اظهار کرد: اگر رهبر معظم انقلاب در انتخابات ۸۸ از ۴۰میلیون رأی دهنده صحبت کردند و در دوم خرداد ۷۶ بعد از انتخابات از ۳۰میلیون رأی دهنده یاد کردند و گفتند این افتخاری برای جمهوری اسلامی است، نشان می‌دهد که میزان مشارکت به مشروعیت نظام تعبیر شده است.

    باهنر افزود: امام(ره) فرمودند: میزان رأی ملت است و رهبر انقلاب هم رأی مردم را امانت خواندند و این نشان می‌دهد که مشارکت و صیانت از آرای مردم در انتخابات مهم است.

    وی با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه اقتصادی در کشور داریم، بیان کرد: در حوزه دفاعی در وضعیت خوبی قرار داریم و دشمنان بر روی قدرت ما در منطقه حساب می‌کنند.

    رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار کرد: اخیرا مصاحبه‌ای با رسانه‌ها داشتم که برخی دوستان از آن بر آشفتند؛ گفتم که کارهای موفق نظام طومار بلند بالایی است اما کارهای انجام نشده هم طومار بلند بالاتری دارد چون مطالبات مردم بیش از امکانات رشد می‌کند. ما کارهای زمین مانده زیادی در کشور داریم و در برخی ساختارها مشکل جدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

    باهنر اضافه کرد: بودجه عمومی دولت ناتراز است و بانک‌ها مشکلاتی دارند و با قیمت نفت ۷۰دلار، سالی ۲۱۰میلیار دلار انرژی در کشور مصرف می‌شود که می‌توانیم در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم، بدون آنکه به رفاه مردم آسیب وارد شود و در جهت حل مشکلات کشور به کار گرفته شود.

    وی با بیان اینکه در نظام مردم سالاری دینی همه شئون مملکت بر دوش مردم است، گفت: هر کس می‌خواهد تحول در کشور ایجاد شود باید پای صندوق رأی حاضر شود و رسیدن به قدرت و مرکز تصمیم گیری صرفا از طریق صندوق رأی امکان پذیر است.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آخرین نظر سنجی مشارکت در انتخابات گفت: طبق آخرین نظر سنجی میزان مشارکت در کشور در حد ۳۵ درصد و در شهر تهران ۱۷درصد است که امیدواریم افزایش یابد. ما باید مردم را تشویق کنیم تا پای صندوق های رأی حاضر شوند و موانع حضور مردم در انتخابات هم باید بررسی شود.

    باهنر در مورد تایید صلاحیت نمایندگان هم گفت: موضوع عدم احراز صلاحیت بخشی از داوطلبان مجلس هم نکته‌ای است که ممکن است از موانع مشارکت باشد و باید شورای نگهبان به این موضوع توجه کند تا شاهد مشارکت پرشور مردم در انتخابات باشیم.

    زیباکلام: میزان التزام به اسلام، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی چگونه در شورای نگهبان ارزیابی می‌شود

    در ادامه نشست نیز صادق زیباکلام با بیان انتقاداتی نسبت به شیوه برگزاری انتخابات در ایران، اظهار کرد: در انتخابات آزاد مردم حق دارند به هرکسی که می‌خواهند رأی دهند. در جمهوری اسلامی اما مردم می‌توانند آزادانه به کسانی رأی دهند که حکومت می‌گوید این‌ها را می‌توان انتخاب کرد. اساس انتخابات آزاد بر این قرار گرفته که اگر هرکسی هر سابقه‌ای دارد اگر دزد و قاتل است یا نه بتواند مورد انتخاب قرار گیرد و مردم نیاز به قیم ندارند و اگر کسی را هم اشتباه انتخاب کنند، نوبت بعدی تلاش می‌کنند آن اشتباه را جبران کنند و انتخاب بهتری داشته باشند.

    وی افزود: ممکن است گفته شود چه اشکالی دارد که حکومت افرادی را بررسی کند و آنانی که به اصطلاح صالح هستند را انتخاب کنند؟ پاسخ این است که حکومت‌ها محال است کسی را که ممکن است به حکومت و مصالح آن ضربه بزند را تایید کنند. افرادی در این مسیر گزینش می‌شوند که مصالح و منافع حکومت را مقدم بر مصالح و منافع مردم می‌دانند و این در تضاد با فلسفه انتخابات آزاد است‌.

    این کارشناس علوم سیاسی با تاکید بر اینکه در دانشگاه همواره با آقای کدخدایی در زمینه نظارت استصوابی و ردصلاحیت‌ها بحث داشتیم، گفت: در این بحث‌ها تاکید می‌کردم که هیچ کشوری در دنیا شورای نگهبان ندارد و آقای کدخدایی تاکید می‌کرد که این چنین نیست و چیزی شبیه به آن وجود دارد، در حالی که اگر در فرانسه شبیه چنین چیزی وجود دارد صرفاً از لحاظ کنترل شرایط سنی، تحصیلی و سوءسابقه است اما اینجا گفته می‌شود صلاحیت فلانی احراز نشد و این برچسب را می‌توان به همه زد، از اکبر هاشمی‌رفسنجانی گرفته تا دیگران.

    زیباکلام بیان کرد: من هزار و یک مشکل با علی لاریجانی دارم اما چرا صلاحیت او احراز نمی‌شود؟ اینکه دخترش آمریکا یا کانادا است چه ربطی به صلاحیت او دارد؟ این جرم یا خلاف است؟ اگر لاریجانی پولی به صورت غیرقانونی به دخترش داده است این می‌شود جرم و اشکال اما اگر دخترش دوست دارد آنجا زندگی کند مگر این جرم است؟ خوب بود دخترش ایران زندگی می‌کرد و فساد اقتصادی داشت و آش را با جایش می‌برد؟

    وی در ادامه چنین گفت: یعنی چه که میزان التزام به ولایت فقیه، اسلام و مذهب شیعه را در شورای نگهبان می‌سنجند و بعد می‌گویند فلانی التزام ندارد؟ چگونه می‌سنجند؟ دستگاه ولایت‌سنج دارند و آن را به کاندیدا وصل می‌کنند تا مشخص شود چقدر التزام دارد؟ این‌ها چه مبنایی دارد؟

    این کارشناس علوم سیاسی معتقد است: نتیجه عملکردها در ردصلاحیت می‌شود مجالس نهم، دهم و یازدهم که آنقدر تیغشان کند است که سر ماست را هم نمی‌برد. کجا این مجلس برای مسائل مهم مملکتی ایستاده است؟ از رفتن ما به سوریه گرفته تا انرژی هسته‌ای و مسائل اقتصادی کجا برای مردم ایستادگی کرده است؟ هرچه حاکمیت گفته است همان را تایید کرده است.

    خضریان: نفی سیاست‌ورزی رفاقتی و اصلاح چرخش نخبگان مشارکت را افزایش می‌دهد

    علی خضریان نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به موانع حضور پرشور در انتخابات گفت: وقتی در مورد مردم سالاری دینی صحبت می‌کنیم یعنی قائل به این هستیم که ایمان به مردم در نظام جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به دلیل نقش امام(ره) در پذیرش عمومی، ایشان در ابتدای پیروزی انقلاب بر جمهوری اسلامی تاکید کردند و این نمایانگر این بود که ایشان برای مردم ارزش زیادی قائل بودند.

    خضریان درباره ارتباط احراز صلاحیت و مشارکت، گفت: احراز صلاحیت یکی از پارامترهای مهم مشارکت محسوب می‌شود و همه آن نیست. در دومین دوره انتخابات شورای شهر تهران، دولت خاتمی احرار صلاحیت‌ها را بر عهده داشت اما پایین ترین میزان مشارکت با نرخ ۱۳ درصد شکل گرفت که یکی از پایین‌ترین میزان مشارکت‌ها بود.

    عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی، مشارکت سیاسی را به سه سطح حکومت، نخبگان و مردم تقسیم بندی کرد و گفت: احزاب هم بخشی از نخبگان هستند و در این سطح تعریف می‌شوند. نکته مهم این است که موضوع مسئولیت‌پذیری نخبگان در این حوزه تعریف شود چون عموم مشکلات کشور هم به کارکرد نخبگان بر می‌گردد. مسئولیت پذیری نخبگان می‌تواند میزان مشارکت را افزایش دهد.

    وی تعارض در شعار و عملکرد سیاسیون و نخبگان را از دلایل کاهش اعتماد عمومی و مشارکت دانست و گفت: معتقدم کلید مشارکت، اعتماد عمومی است و یکی از کار ویژه‌های نخبگان و گروههای سیاسی بازسازی و تقویت اعتماد عمومی است.

    خضریان تلاش جمعی گروههای سیاسی برای نفی سیاست ورزی رفاقتی و فامیلی را از دیگر عوامل موثر در افزایش مشارکت خواند و پرسید که مرام‌نامه شایستگی گروههای سیاسی برای انتخابات کجاست؟ باید شرایطی را ایجاد کنیم تا مردم با توجه به شایستگی نامزدها، افراد را انتخاب کنند.

    وی افزود: اصلاح چرخش نخبگان هم از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این بر عهده نخبگان است که می‌تواند بر نرخ مشارکت هم تاثیرگذار باشد.

    نشست مشارکت شهروندان در انتخابات و چالش‌های آن امروز دوشنبه با حضور محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران، شهاب الدین طباطبایی دبیر کل حزب ندای ایرانیان و علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ساختمان کانون وکلای مرکز برگزار شد.

    طباطبایی: اصلاح‌طلبان با براندازان همکاری نمی‌کنند

    سید شهاب الدین طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پایان نشست گفت: برخی از مشارکت کمتر بدشان نمی‌آید و هر چه مشارکت کمتر باشد، راحت تر می‌توانند وارد مجلس شوند.

    وی با بیان اینکه اصلاح طلبان نمی‌خواهند با براندازان همکاری کنند افزود: تندروهای از هر دو طیف اصلی سیاسی در یک زمین با براندازان بازی می‌کنند. برخی فکر می کردند اگر روحانی را بزنند، سرریز رأی وی به سمت خودشان می‌رود در حالی که به سمت مخالفان نظام می‌رود، مردم هر جا روی خوش دیدند، روی خوش نشان داده‌اند، این مردم نجیب‌ترین و شریف ترین مردم هستند، وزیر کشور بخشنامه حجاب‌بان صادر و سپس صدور آن را کتمان می‌کند و امروز متتشرکنندگان این بخشنامه مجرم شناخته شدند.

    دبیرکل حزب ندای ایرانیان خطاب به «علی خضریان» نماینده مردم تهران در مجلس، بیان کرد: آیا این قانون است که در مجلس درباره حجاب تصویب کرده‌اید؟ رد صلاحیت‌ها اولویت دوم و سوم هم نیست. مردم از اصلاح‌طلب و اصولگرا عبور کرده‌اند و مسائل معیشتی اولویت آنها( مردم) است.

    طباطبایی با بیان اینکه نخبگان همه در این مسأله با هم هم‌ نظرند که مردم با جمله «سیاست پدر و مادر نمی شناسد» از سیاست زده شده اند، اظهار کرد: این مردم به دلایل مختلف گرفتار شده‌اند اما همچنان می‌گویند اگر سر سوزنی به ما روی خوش نشان داده شود، باز هم ایستاده‌ایم؛ این مردم همچنان معتقدند اصلاحات در درون قابل اعمال است و به براندازان روی خوش نشان نمی‌دهند.

    وی افزود: در همین مجلس کافی بود درباره موضوعات مختلف واکنش مناسب نشان داده شود تا مردم به آنها اقبال داشته باشند، اگر فرد عادی یک خطای کوچک کند یا یک روزنامه حرفی بزند، به سرعت در همان روز جلسه دادگاه تشکیل می‌شود اما اگر یک مقام مسئول تخلف کند، اول کتمان و سپس آن را توجیه می‌کنند! آیا با مردم عادی هم همین کار را می‌کنند؟

    دبیرکل حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان تصریح کرد: فرزند یکی از شهدای مشهور به اصرار من در انتخابات ثبت نام کرد اما بلافاصله وی را رد صلاحیت کردند؛ حتی هیأت‌های اجرایی به او گفته‌اند علت رد صلاحیت عدم التزام به ولایت فقیه است. بعد این فرد داوطلب به هیأت اجرایی گفته بود من هر سه ماه یک بار به دیدار رهبری می‌روم اما آیا شما تاکنون یک بار هم رهبر انقلاب را از نزدیک دیده‌اید؟

    طباطبایی با بیان اینکه آقای باهنر فرد آزاده‌ای است اما در برخی مواقع ملاحظات سیاسی اجازه نمی دهد موضع واقعی خود را بگوید، تصریح کرد: این‌شرایط برای همفکران من هم صادق است ولی باید گفت در شرایطی نیستیم که آبروی ما مهم باشد و دوست و آشنا بگویند چرا همچنان از حضور در انخابات دفاع می کنید؟

    وی افزود: اگر امام جمعه‌ای را می بینید که هر هفته با اعصاب مردم بازی می‌کند، به او تذکر بدهید. هر روز حلقه خودی‌ها تنگ تر می‌شود، اصولگرایان بگویند برای آینده کشور چه برنامه‌ای دارند؟

    دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه یکی از دوستان ما در انتخابات نام نویسی کرده بود و استعلام دستگاه های امنیتی هم مثبت بود، اظهار کرد: اما ماموری به درب خانه همسایه این داوطلب برای بررسی رفته بود، سوال کرده بود که وضعیت حجاب خانواده او چگونه است؟ این همسایه هم با این داوطلب مشکل داشت و گفته بود آنها بی حجاب هستند. حال آنکه خانواده این فرد محجبه‌اند، به خاطرهمین این فرد را رد صلاحیت کرده‌اند.

    طباطبایی با طرح این پرسش که اگر یکی بخواهد نفر آخر کنکور شود باید چه کار کند؟، افزود: باید جواب درست همه سؤالات را بداند تا برای همه آنها پاسخ بزند، الان هم برخی می‌دانند مردم با چه حرفی حالشان خوب می‌شود، بعد می آیند هر کاری می‌کنند که حالشان خراب شود، شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشته بدترین مصوبه علیه کنکور را داشت که حتی صدای نمایندگان انقلابی هم درآمد، آیا در این ۴۵ سال قانونی نگذاشته ایم که شوراهای عالی منحل شوند؟ بر اساس نظرسنجی صداوسیما ۸۵ درصد دانش آموزان با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالف هستند.

    وی تاکید کرد: بدتر از عدم مشارکت مردم، سکوت و بی تفاوتی آن‌هاست.

    انتهای پیام/

    5/5 - (1 امتیاز)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *