×
جدیدترین خبرها

مقاله/ محمود رشنواز
گورستانی از نقض معاهدات و کنوانسیون های بین المللی توسط اسرائیل در تجاوز به غزه

  • کد نوشته: 2437
  • ۱۷ اردیبهشت
  • ۰
  • تعهدات مندرج در کنوانسیون­های چهارگانه­ی ژنو، کنوانسیون حمایت از حقوق کودک، اعلامیه­ی جهانی حقوق بشر، قواعد آمره­‌ی منع توسل به زور و بسیاری دیگر از اسناد بین­‌ا‌لمللی که عمدتا در قالب عرف بین­‌المللی برای تمامی تابعان در حقوق بین‌­الملل لازم الاتباع هستند، در حملات اکتبر 2023 اسرائیل به غزه نادیده گرفته شد.
    گورستانی از نقض معاهدات و کنوانسیون های بین المللی توسط اسرائیل در تجاوز به غزه

    گروه دادبان عدالت_محمود رشنواز دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات و وکیل دادگستری

    مقدمه 

    آنچه از افعال ارتکابی رژیم اسرائیل و حامیان آن در غزه برمی­آید، این است که حقوق بین­‌الملل با تمامی اوراق و اسناد خود و در سایه­‌ی سازمان­های پرسرو صدای خود، هیچ نقشی ایفا نکرده است. هر آنچه از حقوق جنگ و حقوق بشردوستانه  و حقوق بشر گفته می­شود، در این جنگ دفن شد  و گورستانی از معاهدات بین‌­المللی ایجاد شد. تعهدات مندرج در کنوانسیون­های چهارگانه­ی ژنو، کنوانسیون حمایت از حقوق کودک، اعلامیه­ی جهانی حقوق بشر، قواعد آمره­‌ی منع توسل به زور و بسیاری دیگر از اسناد بین­‌ا‌لمللی که عمدتا در قالب عرف بین­‌المللی برای تمامی تابعان در حقوق بین‌­الملل لازم الاتباع هستند، در حملات اکتبر ۲۰۲۳ اسرائیل به غزه نادیده گرفته شد و مدعیان نیز نظاره­گر این نقض­های آشکار بودند. به نظر می­رسد که حقوق بین‌­الملل کماکان از ضعف مبنایی خود که همان خلاء ضمانت اجرایی مناسب است رنج می­برد. صاحبان حق وتو، هیچ­گاه نمی­توانند اراده­ی جهانی را محقق سازند و رنج­های بی­شمار بشری را بکاهند. گرچه در مرحله­ی تقنین، قواعد متناسب با حقوق بشری تدوین شده است ولی این مقررات بدون وجود مرجعی الزام­کننده، قادر به خلق زمینه­‌های اجرائی نیست.

    تهاجمات اسرائیل در طول سالیان متمادی به منطقه­‌ی غزه، محاصره‌­های اقتصادی و دیگر اعمال ارتکابی که مشخصاً با بسیاری از معاهدات و کنوانسیون‌­های بین‌­المللی پذیرفته شده در تناقض قرار دارد. این مسئله را می­توان به عنوان یک پژوهش خاص مورد توجه قرار داد. هر چند در اخبار و اظهارنظرهای سیاسی و حقوقی، عموماً به این مسئله اشاره شده است و افعال ارتکابی اسرائیل را نقض تعهدات بین­‌المللی این رژیم یا نقض برخی از قواعد آمره و گاهی عرف بین­‌المللی دانسته­‌اند، ولی به نظر می‌­رسد تحلیل موضوع از جنبه­‌ی حقوقی کامل و جامع می­تواند بسیار ضروری باشد.

    در واقع آنچه در این مقاله بررسی خواهد شد، استدلالات حقوقی است که مبین نقض­ کنوانسیون‌­های بین­‌المللی و تعهداتی است که در این عرصه وجود دارد. در این راستا، به وقایعی اشاره خواهد شد که مبنای این نقض­‌های تعهدات بین­‌المللی خواهد بود. نظرات صاحبان رای در این حوزه بررسی خواهد شد و در نهایت این نتیجه از تحقیق برآیند کار ما هست که کنوانسیون­‌های بین­‌المللی و قواعد آمره و تعهدات عرفی در جامعه­ی بین‌­المللی در گورستانی به نام جبهه­‌ی حمله به غزه دفن شدند و اقدامات جهانی و ضمانت­ اجراهای پیش بینی شده در این حوزه به جهت ناکارآمدی و عدم قابلیت اجرا نمی­تواند راه حلی ارائه نماید.

    ادامه مطلب را اینجا بخوانید

    امتیاز به نوشته

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *