×
جدیدترین خبرها

یادداشت/ محسن رضایی
ابعاد تشدید تنش در کابینه جنگی رژیم صهیونیستی

  • کد نوشته: 2254
  • ۱۷ دی
  • ۰
  • منابع رسانه‌ای در اراضی اشغالی گزارش داده‌اند جلسه کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو به تنش کشیده شده و با داد و فریاد وزرا بر سر هم پایان یافته است.
    ابعاد تشدید تنش در کابینه جنگی رژیم صهیونیستی

    گروه دادبان عدالت_محسن رضایی کارشناس مسائل خاورمیانه؛ منابع رسانه‌ای در اراضی اشغالی گزارش داده‌اند جلسه کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو به تنش کشیده شده و با داد و فریاد وزرا بر سر هم پایان یافته است.

    سه ماه از جنگ همه‌جانبه رژیم اشغال‌گر قدس علیه باریکه غزه می‌گذرد. هنوز مشخص نیست این جنگ چه زمانی خاتمه خواهد یافت. مذاکرات آتش‌بس که با میانجی‌گری مصر در جریان بود نیز با ترور صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس متوقف شده است.

    این وضعیت سبب تشدید تنش‌ها در کابینه نتانیاهو شده است. تنش پیش از این در کابینه نتانیاهو وجود داشته و میان وزرای کابینه به خصوص بن گویر، وزیر امنیت داخلی و گالانت، وزیر جنگ در چند نوبت درگیری لفظی به وجود آمد. جنگ غزه این تنش‌ها را افزایش داده است زیرا وزرای کابینه همدیگر را هم در خصوص عملیات طوفان الاقصی و هم در زمینه ناکامی در دستیابی به اهداف اعلام شده در جنگ غزه متهم می‌کنند.

    تنش جدید در خصوص تصمیم ارتش برای تحقیق درباره حمله ۷ اکتبر به وجود آمده است. پیش از این رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند ارتش این رژیم تصمیم گرفته تیمی را مأمور تحقیق درباره حمله ۷ اکتبر کند.

    خبرنگار وبگاه آکسیوس که به منابع اسرائیلی و آمریکایی نزدیک است گزارش داد که جلسه کابینه سیاسی و دفاعی اسرائیل بعد از مناقشه شدید میان چندین نفر از وزرا و «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش به پایان رسیده است.

    یک منبع به خبرنگار آکسیوس گفته که چندین نفر از وزرای کابینه به دلیل اختلاف نظراتی که داشتند بر سر این موضوع به رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل حمله کردند.
    ادامه جلسه به درگیری لفظی میان بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و بنی گانتس، عضو کابینه جنگی منجر شده است. گانتس از اقدام رئیس ستاد ارتش برای تحقیق درباره حمله ۷ اکتبر حمایت می‌کند.

    علاوه بر این موضوع، نتانیاهو نیز با وزیر جنگ کابینه خود تنش دیگری داشت. نتانیاهو که بهار سال ۲۰۲۳ گالانت را از سمت خود برکنار کرده و در ادامه مجبور شده بود وی را بار دیگر به سمت خود بازگرداند، همچنان با وزیر جنگ خود اختلاف‌های جدی دارد.

    کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از تنش لفظی بین نتانیاهو و گالانت خبر داد. طبق این گزارش بعد از آنکه بنیامین نتانیاهو از حضور سران موساد و شین‌بت در جلسه شورای جنگی جلوگیری کرد جدال لفظی سختی بین او و «یوآو گالانت» در گرفت.

    گفته می‌شود دلیل اصلی مخالفت نتانیاهو با شرکت سران موساد و شین بت در جلسه شورای جنگی این است که نمی‌خواهد اطلاعاتی در اختیار وزیر جنگ کابینه قرار گیرد.
    در همین راستا، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با اعلام خبر جدال لفظی بین نتانیاهو و گالانت، خبر داد که وزیر جنگ به نتانیاهو گفته که در حال آسیب زدن به امنیت اسرائیل است.

    موضوع سومی نیز برای اختلاف در کابینه نتانیاهو وجود دارد که مربوط به حکمرانی غزه پس از پایان جنگ است.
    بر این اساس، پنجشنبه هفته گذشته جلسه کابینه نتانیاهو به دلیل اختلافات درباره مسئله حکمرانی غزه بعد از اتمام  جنگ برگزار نشد. اساساً گفت می‌شود یکی از دلایل طولانی شدن جنگ غزه نیز این است که رژیم صهیونیستی در خصوص حکمرانی غزه بعد از جنگ به جمع‌بندی نرسیده و نمی‌داند چه تصمیمی باید در این خصوص اتخاذ کند.
    نکته پایانی اینکه، این اختلاف‌ها و تنش‌های مکرر در کابینه نتانیاهو بیان‌گر این است که اساساً فرسایشی شدن تأمین‌کننده منافع تل‌آویو نیست و شکست‌های بیشتری را برای این رژیم رقم می‌زند.    

    انتهای پیام/

    5/5 - (1 امتیاز)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *