×
جدیدترین خبرها

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز: ۸ هزار پرونده معاضدتی و ۱۳۰ هزار مشاوره حقوقی توسط کانون وکلا ارائه شده است

  • کد نوشته: 2310
  • ۱۴ بهمن
  • ۰
  • رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز: ۸ هزار پرونده معاضدتی و ۱۳۰ هزار مشاوره حقوقی توسط کانون وکلا ارائه شده است
    رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز: ۸ هزار پرونده معاضدتی و ۱۳۰ هزار مشاوره حقوقی توسط کانون وکلا ارائه شده است

    به گزارش دادبان عدالت-بهنام حبیب زاده رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در نشست خبری با حضور خبرنگاران گفت: کانون وکلای دادگستری مرکز بیش از ۱۰۰ سال قدمت قانونی داشته و نهادی مدنی است که در راستای دفاع از حقوق مردم تاسیس شده است.

    حبیب زاده با بیان اینکه در کانون وکلا به دنبال نشان داده چهره واقعی وکالت به شهروندان و حاکمیت هستیم که رسانه می‌تواند در این زمینه کمک کند، گفت: بدنبال خدمات مطلوب وکالتی به مردم هستیم، مطابق قانون وکالت معاضدتی که وکالت رایگان است به میزان ۸ هزار پرونده را در یکسال گذشته ارائه دادیم. در حدود ۱۳۰ هزار مشاوره حقوقی را همکاران در اداره معاضدت به صورت رایگان ویژه افراد بی بضاعت ارائه شده که حقوق آن‌ها در محکمه تضییع نشود همچنین در سال گذشته ۲ هزار پرونده وکالت تسخیری را همکاران ما وکالت کردند.

    وی تصریح کرد: در بخش‌های خود انتظامی دادسرای انتظامی داریم و اگر وکیلی وظایف خود را انجام ندهند و مردم و مقامات قضایی نسبت به آن‌ها داشته باشند دادسرای کانون به آن‌ها رسیدگی خواهد داشت.

    حبیب زاده افزود: امیدواریم بتوانیم انعکاس صحیحی از واقعیت‌های را به جامعه بدهیم، گا‌ها ادعاهایی مطرح می‌شود که کانون وکلا انحصارگر است یا به قانون احترام نمی‌گذارند ما حتی اگر به قانونی انتقاد داشته باشیم به آن احترام گذاشته و مطابق آن عمل خواهیم کرد چارچوب عملکردی کانون وکلا شفاف است و ما هم از مردم و هم از نهاد‌های بیرون توقع نظارت داریم چرا که انتقاد سازنده عملکرد یک نهاد را به جلو پیش می‌برد.

    رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ مطابق قانون تسهیل علی‌رغم اینکه معتقدیم این قانون ایراداتی دارد و تمام جوانب و مسایل در آن باید مورد نظر قرار گیرد، در ۲۷ کانون استانی مجموعا بیش از ۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۲به جرگه وکالت پیوستند.

    وی با انتقاد از قانون تسهیل افزود: با قانون تسهیل پذیرش کارآموز وکالت با معدل سه را داریم. ما می‌خواهیم از حق دفاع مردم پاسداری کنیم و جان و مال مردم را به او بسپاریم. باید کسانی که شایستگی‌ها را داشته و از حداقل‌ها برخوردار هستند پذیرش شوند. 

    حبیب زاده گفت: شاخص‌های عملکردی برای پذیرش وکیل باید در نظر گرفته شود، آمار می‌گوید میانگین وکلا در ایران از حد نصاب جهانی بیشتر است در کشور فرانسه تنها ۱۳۰ هزار وکیل دادگستری وجود دارد.در کشور ما پرونده زیاد است اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا در تمامی پرونده‌ها وکیل گرفته می‌شود؟

    وی افزود: خواهش ما این است که رسانه‌ها واقعیت‌ها را به مردم ارائه دهند و تنها چهره چند وکیل دادگستری را به عنوان غالب نهاد وکالت ارائه ندهند و با رعایت انصاف نهاد وکالت را قضاوت کنند.

    حبیب زاده در مورد آزمون وکالت در سال آینده گفت: اسکودا(اتحادیه های کانون های سراسرای وکلا) باید این موضوع را نهایی کند و به نظر می‌رسد در تابستان ۱۴۰۳ آزمون برگزار شود.

    رئیس کانون وکلای مرکز افزود: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ مطابق قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب‌وکار‌ها و با وجود اینکه اعتقاد داریم این قانون ایراد‌هایی دارد، آزمون وکالت برگزار شد. کانون وکلای دادگستری مرکز هم مطابق قانون تسهیل در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳۰۰ کارآموز وکالت را پذیرش کرد و در سال جاری نیز حدود ۴ هزار نفر از طریق برگزاری آزمون مطابق با قانون پذیرش شدند.

    وی افزود: قبل از قانون تسهیل نیز مطابق با قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، ظرفیت پذیرش آزمون وکالت تعیین می‌شد که مطابق آن هم در هیئت سه نفره براساس ظرفیت اعلامی حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ کارآموز با شایسته‌گزینی و درنظر گرفتن حدنصاب‌ها، پذیرش می‌شدند.

    حبیب زاده در مورد الزام قانونی وکلا به نصب سامانه فروش گفت: وکالت یکی از شفافترین مشاغل است و وکلا در بدو قرارداد تمبر مالیاتی باطل می‌کنند، همچنین قرارداد‌های وکالت در سامانه قوه قضاییه بارگذاری می‌شود. بیش از ۸۰ درصد از وکلای دادگستری به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور متصل هستند و کارتخوان‌های بانکی در دفاتر وکلا نصب شده است.

    رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: قانون تسهیل در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و ما انتقاد‌های زیادی به آن داشته‌ایم یکی از اثرات آن در همان صندلی‌های دانشگاه نیز دیده می‌شود با قانون تسهیل در حوزه وکالت دانشجویان تلاشی برای علم آموزی نمی‌کنند چرا که معتقدند به راحتی پذیرش می‌شوند که این آسیب علمی و تخصصی است.

    حبیب زاده گفت: قانون تسهیل در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و ما انتقاد‌های زیادی به آن داشته‌ایم و معتقدیم که مجلس شورای اسلامی طبق اسناد بالادستی باید به نظرات تخصصی و مشاوره‌ای کانون‌های وکلا توجه ویژه‌ای می‌کرد چرا که ما با پذیرش کارآموز وکالت شاخصه‌های حداقلی علمی را رعایت می‌کنیم.

    رئیس کانون وکلا دادگستری مرکز ادامه داد: در دو سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ کارآموز وکالت در کانون مرکز و در کل کانون‌های سراسر کشور بیش از ۱۳ هزار نفر پذیرش شده‌اند که این آمار بسیار بالایی است.

    حبیب زاده با بیان اینکه با قانون تسهیل بالاتر از ظرفیت موجود کارآموز وکالت گرفته شده است، گفت: امیدواریم که در آینده قانون تسهیل کار را به جایی نرساند که بگوییم آنچنان مخرب بود که دستگاه قضایی نیز با آن مشکل پیدا کرده است. وکیل بیکار هم نهاد به وکالت آسیب می‌زند و هم مردم را دچار مشکل و فساد نیز در دستگاه قضایی ایجاد خواهد کرد.

    وی درباره آمار تخلفات وکلا در این زمینه گفت: وکیل دادگستری در زمانی که اعلام وکالت میکند درصدی از حق الوکاله را به سازمان امور مالیاتی واریز میکند و قرارداد‌های وکالت در سامانه قوه قضاییه بارگذاری می‌شود و پایش وجود دارد.تعداد کمی شاید کم اظهاری مالیاتی داشته باشند، ولی این امر نباید باعث شود وکالتشان زیر سوال رود.

    رئیس کانون وکلای مرکز همچنین گفت: طی چند روز آینده CMS بیش از ۲ هزار نفر از کارآموزان این کانون فعال خواهد شد.

    انتهای پیام/

    5/5 - (1 امتیاز)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *