×
جدیدترین خبرها

یادداشت/ زینب تاجیک
حق فسخ مشتریان در خرید خودروی‌های تعمیرشده توسط خودروسازان

  • کد نوشته: 2318
  • ۲۱ بهمن
  • ۰
  • باید در اسناد واگذاری ذکر گردد که اتومبیل یکبار تعمیر و تعویض گردیده است لذا با توجه به اینکه  این ماشین‌های تعویضی توسط شرکت تعمیر می‌گردد و مجددا  وارد  چرخه فروش  میشود، چنانچه اتومبیل تعمیری باشد و این مورد در قرارداد فروش ذکر نگردد، معامله قابل فسخ است.
    حق فسخ مشتریان در خرید خودروی‌های تعمیرشده توسط خودروسازان

    گروه باشگاه وکلای جوان_زینب تاجیک وکیل پایه یک دادگستری؛ به سال جدید نزدیک می شویم و بسیاری از شهروندان قصد خرید خودرو دارند و از این بین ، عده ای هم خرید خودروی صفر را ترجیح می دهند تا از دردسر تعمیرات و غیره اتومبیل های دست دوم راحت باشند.

    در این خصوص بایستی نظر این دسته از خریداران را به  مواردی از قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو جلب نمایم:

    ماده ۴- چنانچه نقص یا عیب قطعات ایمنی خودرو در طول دوره ضمانت پس از سه بار تعمیر همچنان باقی باشد یا در صورتی که نقص یا عیب قطعاتی که موجب احتمال صدمه جسمی یا جانی اشخاص گردد و با یک بار تعمیر برطرف نشده باشد یا خودرو بیش از سی‌روز به دلیل تعمیرات غیرقابل استفاده بماند،‌عرضه کننده مکلف است حسب درخواست مصرف کننده خودروی معیوب را با خودروی نو، تعویض یا با توافق، بهای آن را به مصرف‌کننده مسترد دارد.

    همانطور که ملاحظه می شود طبق این قانون،  در صورتیکه خریدار بعد از خرید خودرو صفر، با مشکلات مذکور در ماده ۴ مواجه شد  می تواند  خودروی خود را با خودروی نو تعویض و یا مبلغی که بابت خرید پرداخته را مسترد نماید.

    دقت نظر بعدی در خصوص تبصره ۲ ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو این است که اذعان می دارد: عرضه کننده حق واگذاری یا استفاده از خودروی مسترد شده را پیش از رفع عیب ندارد. واگذاری خودروی مزبور پس از رفع عیب و نقص قبلی و با اعلام صریح عیوب مزبور در اسناد واگذاری مجاز می باشد.

    همانطور که در این تبصره ذکر گردیده ، باید در اسناد واگذاری ذکر گردد که این اتومبیل یکبار تعمیر و تعویض گردیده است لذا با توجه به اینکه  این ماشین های تعویضی توسط شرکت تعمیر می گردد و مجددا  وارد  چرخه فروش  میشود، چنانچه اتومبیل تعمیری باشد و این مورد در قرارداد فروش ذکر نگردد، معامله قابل فسخ است.

    قابل ذکر است که عرضه کننده و  واسطه فروش به هیچ طریقی و تحت هیچ گونه قرارداد یا حتی ضمانتنام‌ای نیز نمی توانند مصرف کننده را از این حقوق  محروم کنند و مصرف کننده را از حق شکایت یا مراجعه به مراجع قضایی یا مطالبه وجه واریزی و یا درخواست تعویض خودروی معیوب با تحویل خودروی نو را  طبق قرارداد ساقط کنند.

    با عنایت به  مبتلابه بودن خرید و فروش اتومبیل در این روزها ، در مورد خریداران خودرو دست دوم نیز نکاتی را در یادداشت بعدی ذکر می نمایم.

    انتهای پیام/

    امتیاز به نوشته

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *