×
جدیدترین خبرها

سخنگوی شواری نگهبان در نشست خبری:
ایراد هیأت عالی مجمع تشخیص به طرح تأمین مالی

  • کد نوشته: 2065
  • ۴ آذر
  • ۰
  • طحان نظیف گفت: طرح تأمین مالی و زیرساخت تولید توسط هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد ایراد قرار گرفت.
    ایراد هیأت عالی مجمع تشخیص به طرح تأمین مالی

    به گزارش دادبان عدالت، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته بسیج نتایج لوایح، طرح‌ها و اساسنامه‌های مورد بررسی توسط شورای نگهبان را اعلام کرد.

    طحان نظیف در ادامه اظهار داشت: اولین موضوع بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات است که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد، موضوع دیگر لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب است که بنده پیش از این گزارشی از آن را خدمت مردم ارائه کرده بودم که امروز هم متنی از آن را منتشر خواهیم کرد

    سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مورد بعدی طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و ابهامات و ایراداتی مانند ماده ۴ در آن وجود داشت.

    وی افزود: این مصوبه در مجلس شورای اسلامی خوشبختانه مورد اصلاح قرار گرفت هم اکنون از سوی مجلس در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته است و ان‌شالله به زودی در دستور کار شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

    طحان نظیف خاطرنشان کرد: آخرین مصوبه طرح تامین مالی و زیرساخت‌ها بود که ما از سوی هیات عالی نظارت بر سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ایراداتی دریافت کردیم. هیات عالی هم مواردی از این مصوبه مجلس را مغایر با سیاست های کلی دانست.

    سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما در این مدت جلساتی را به صورت رسمی درخصوص برنامه هفتم توسعه داشتیم تا بتوانیم از زمان بیشتری برای بررسی لایحه برنامه بهره‌مند شویم.

    طحان نظیف درباره مصوبات مجلس پیرامون سن بازنشستگی گفت: با توجه به اینکه این مصوبات مربوط به روزهای اخیر است، شورای نگهبان هنوز به صورت غیر رسمی این موضوع را بررسی نکرده است، بنابراین هیچ احتمالی در این رابطه نمی توانم بدهم.

    وی همچنین درخصوص درباره آزمون کتبی کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری افزود: ۳۲۸ نفر در آزمون کتبی شرکت کردند که در میان آنها سنی مذهب هم بود و کسانی که در مراحل گذشته در آزمون کتبی پذیرفته شده‌اند به آزمون شفاهی دعوت خواهند شد و در آذر ماه آزمون شفاهی‌شان برگزار خواهد شد.

    طحان نظیف درباره منابع مالی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون شفافیت منابع مالی کاندیداها مبنای عمل ما در بررسی صلاحیت‌هاست. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها توصیه‌پذیر نیست.

    وی خاطرنشان کرد: موضوع انتخابات الکترونیک در قانون آمده است و بسیاری از مفاد قانونی در این زمینه در حال اجرا است، اما اینکه رأی دادن افراد به صورت الکترونیکی باشد کماکان به صورت کامل اجرا نشده است. ما با وزارت کشور در حال تعامل هستیم تا این مهم رقم بخورد، اخیرا وزارت کشور طرحی به شورای نگهبان ارائه کرده است که در حال بررسی است و پاسخ شورا به وزارت کشور طی روزهای آینده داده می‌شود.

    سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: ما شکایات متعددی از بررسی‌های هیات‌های اجرایی داشتیم که به آنها رسیدگی خواهیم کرد، ما اگر طبق مفاد قانون عمل کنیم، آثار خوبی در بررسی صلاحیت‌ها بر جای خواهد گذاشت و هیاتهای اجرایی شانی مستقل از هیات‌های نظارت دارند.

    وی درخصوص رد صلاحیت رئیس جمهور سابق افزود: فعلا که انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام هایش انجام شده است، بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان با فقهای شورای نگهبان است درخصوص تایید یا رد صلاحیت آقای روحانی باید اجازه دهید به مرحله بررسی صلاحیت‌ها برسیم و هرچه که نظر فقهای شورای نگهبان بود به اطلاع مردم خواهیم رساند.

    طحان نظیف درخصوص رد صلاحیت‌های گسترده نامزدها تصریح کرد: در زمینه بررسی صلاحیت ها آنچه ملاک است انطباق وضعیت داوطلبان با شرایط قانونی است، ممکن است در یک دوره این تعداد بیشتر یا کمتر باشد، اما آنچه اهمیت دارد انطباق داوطلبان با شرایط قانونی است، اینکه فعلا بخواهیم ارقامی در خصوص میزان رد صلاحیت ها ارائه کنیم کار درستی نیست.

    وی همچنین افزود: فی نفسه سفر اعضای خانواده داوطلبان به خارج از کشور نمی‌تواند از موجبات رد صلاحیت‌ها باشد، اما قانون درخصوص خود داوطلب حساسیت‌هایی اعلام کرده است.

    طحان نظیف گفت: طبق قانون همه داوطلبان باید به صورت برابر و عادلانه از امکانات دولتی برای تبلیغات بهره ببرند، صدا و سیما هم در همین جهت برنامه‌هایی را تدارک دیده است تا نامزدهای انتخاباتی بتوانند به صورت برابر از رسانه ملی برای تبلیغ و ارائه برنامه‌های خود بهره ببرند.

    انتهای پیام/

    امتیاز به نوشته

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *