×
جدیدترین خبرها

کوشا: سامانه نظارت بر وکلا از اساس ایراد دارد/ نهاد وکالت به رغم همه هجمه‌ها انسجام خود را حفظ کرد

  • کد نوشته: 1482
  • ۹ مهر
  • ۰

  • رئیس اسکودا با اشاره به مسئله ایجاد سامانه ارزیابی تعهد و اثربخشی وکلا توسط موکلین که در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است، گفت: در این سامانه قرار است برای رصد وضعیت وکلا، به اقدامات حرفه‌ای و صنفی آنها نمره داده شود. این طرح از اساس مشکل دارد به گزارش دادبان عدالت به نقل از […]


    کوشا: سامانه نظارت بر وکلا از اساس ایراد دارد/ نهاد وکالت به رغم همه هجمه‌ها انسجام خود را حفظ کرد

    رئیس اسکودا با اشاره به مسئله ایجاد سامانه ارزیابی تعهد و اثربخشی وکلا توسط موکلین که در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است، گفت: در این سامانه قرار است برای رصد وضعیت وکلا، به اقدامات حرفه‌ای و صنفی آنها نمره داده شود. این طرح از اساس مشکل دارد

    به گزارش دادبان عدالت به نقل از روابط عمومی اسکودا، نشست فوق‌العاده روسای کانون‌های وکلای دادگستری امروز شنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن  میلاد رسول اکرم و امام جعفر صادق علیه‌السلام و آغاز هفته وحدت، گفت: بدون شک «وحدت»، یک کلمه مقدس به‌شمار می‌آید و به نوعی باید آن را نشان اخلاق دانست و در مقابل نیز اختلاف را باید نشانه انحطاط دانست.

    وی افزود: بر همین اساس با توجه به هجمه‌هایی که علیه نهاد وکالت طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته صورت گرفته است، باید این انسجام و وحدت را بیش از پیش حفظ کرد. امروز زمان اتحاد و حفظ وحدت است؛ چراکه اعتبار کانون‌های وکلای دادگستری با همین وحدت و یکپارچگی حفظ می‌شود.

    رئیس اسکودا، ادامه داد: کسانی که مداوم از عکس‌العمل‌ها نسبت به این هجمه‌ها انتقاد می‌کنند به آنها می‌گویم که گوی و میدان آماده است و اگر می‌توانند برای نهاد کاری انجام دهند، به سرعت وارد عرصه شوند. باید متوجه باشیم در آینده نزدیک تعداد کانون‌های وکلا از ۲۸ به ۳۱ کانون افزایش پیدا خواهد کرد و مطمئن هستیم با این روند، نهاد وکالت را بیشتر تحت فشار قرار خواهند دارد، لذا باید همچنان بر حفظ وحدت و انسجام صنفی تاکید و بر آن پافشاری کنیم.

    کوشا با اشاره آغاز طرح تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلای دادگستری عنوان کرد: زمانی که در مورد این طرح به مجلس دعوت شدیم، اعلام کردیم که نهاد وکالت دهه‌ها است که مورد اینگونه رفتارها قرار نگرفته و جالب اینجاست که آنها هم این موضوع را مورد تایید قرار دادند اما بعدها اعلام کردند که ما تحت فشار هستیم. حالا همان اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس وارد تحقیق و تفحص از کانون وکلا شده‌اند.

    این عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با طرح این سوال که کارشناسانی که وارد تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلای دادگستری شده‌اند، مگر می‌دانند در دادگاه انتظامی کانون چه خبر است و اساساً روال رسیدگی به پرونده‌های مطروح در آن چگونه است؟ تصریح کرد: از نظر قانونی بحث تحقیق و تفحص از کانون وکلا خلاف قوانین است و کانون‌ها باید نسبت به آن هوشیار باشند. ما معتقدیم محورهای این تحقیق و تفحص جای تامل دارد و به صورت هدفمند علیه نهاد وکالت طرح‌ریزی شده است.

    رئیس اسکودا در پایان با اشاره به مسئله ایجاد سامانه ارزیابی تعهد و اثربخشی وکلا توسط موکلین که در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است، گفت: در این سامانه قرار است برای رصد وضعیت وکلا، به اقدامات حرفه‌ای و صنفی آنها نمره داده شود. این طرح از اساس مشکل دارد، چراکه یک وکیل در مقابل خود با اصحاب دعوا روبرو است و بدون شک طرف مقابل می‌تواند در سامانه مزبور علیه او مطالبی خلاف واقع درج کند که به تضعیف رزومه وی منجر خواهد شد.

    در ادامه این جلسه نیز دکتر ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اسکودا به ارائه گزارشی درباره پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ پرداخت و در ادامه نیز حاضران در نشست به بحث و تبادل نظر به منظور ایجاد رویه واحد در خصوص پذیرفته‌شدگان آزمون‌های اخیر پرداختند.

    همچنین محمود حبیبی، نایب رئیس دوم اسکودا هم به ارائه گزارشی درباره تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلای دادگستری و اسکودا پرداخت و اشکالات قانونی آن را برشمرد.

    امتیاز به نوشته

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *